Dokyun Kim(KDK)

​김도균(b.1973~)
Information

‘An artist who gazes into the space of the future’

 

  The most important theme of Dokyun Kim (also known as KDK), the photographer, is space. He creates a non-existent space from existing space. The Lanvin store in Ginza, Tokyo, the Sedus warehouse at the border of Germany and Switzerland, the parking lot at the Munich Airport, Missoni store at Chung-dam Dong, the Galleria Department store, and Leeum Samsung museum in Han-nam Dong were shot by his camera. The objects he captures are desirable to any photographers, and that means a lot of photographers has tried to capture the beauty of these places. Therefore, a simple photography of these places are no longer artistic. His angle, on the other hand, is so exquisite it makes us have a new perception of these places. In fact, most “space” exists. A camera cannot capture the non-existent. It is Dokyun Kim’s modern perspective that enables us to have a new perception of old, existing places. Such perspective of the artist was influenced by multiple multi-visual medias and his experience with it. He also uses the Photoshop prominently and with craftsmanship, enabling the existence to disappear and the non-existence to appear. What we face in his works is the unrealistic sense of spatiality from the future.

  “I want to be a mutant. Even if the objectivity in the New Objectivity movement (German: Neue Sachlichtkeit) persists, I want to exclude that excessive coldness and let my emotion and sentimentality surface,” he says.

‘미래의 공간을 바라보는 작가’ 

  사진작가 김도균의 가장 중요한 테마는 공간이다.  존재하는 공간에서 그는 존재하지 않는 공간을 창조해낸다. 도쿄 긴자의 랑방 매장, 독일-스위스 경계에 있는 세두스(Sedus) 사 창고, 독일 뮌헨공항의 주차장, 청담동의 미소니 매장 건물, 갤러리아 백화점, 한남동의 삼성 리움 등이 그의 카메라에 포착되었다. 그가 찍은 소재는 사진작가라면 누구나 탐낼 만한 소재이며 누구든지 찍을 수 있는 대상이다. 그래서 그것을 단순하게 찍는 것은 더 이상 사진예술이 아니다. 그런데 그가 바라보는 시선과 포착하는 위치가 너무나 절묘해서 이 공간들에 새로운 인식을 갖게 된다. 사실 모든 공간은 존재한다. 카메라는 존재하지 않는 것을 찍을 수 없다. 그런데 이 공간에 대해 새로운 인식을 가능하게 하는 것은 김도균만의 21세기적인 시각이다. 이 시각은 철저히 여러 시각적 체험의 미디어들에 영향을 받은 것이다. 또한 그는 최신의 테크닉인 포토샵을 자유롭게 사용하는데, 포토샵은 존재하는 것을 사라지게 하고, 또 부재를 존재하게 만든다. 그의 작품을 통해 맞닥뜨리게 되는 것은 비현실적인 미래의 공간감이다.
 “나는 돌연변이가 되고 싶다. 신즉물주의 형식의 객관성이 유지된다 하더라도 그 지나친 차가움을 배제하고 내 감수성과 감정이 드러나길 바란다”고 말한다.

 

Profile

2009 아카데미 브리프(크리스토퍼 윌리암스), 뒤셀도르프 쿤스트아카데미, 독일

2006 마이스터 쉴러(토마스 루프), 뒤셀도르프 쿤스트 아카데미, 독일

1999 서울예술대학 사진과 졸업

 

 

개인전

2015 p, PERIGEE GALLERY, 서울

2014 KDK b.ios.lu.sf.w., 신세계백화점 본관 아트월, 서울

2013 2013 : A Space Odyssey, KAIST 경영대학 SUPEX, 서울

2012 b, 갤러리 2, 서울

2011 Facility Skins, Michael Schultz, 베를린, 독일

       Space Faction, MK2 Art Space, 베이징, 중국

2010 Flowings cape, 서울시립미술관 난지미술창작스튜디오 난지갤러리,

        Line Up, 갤러리 2, 서울

        SF, 갤러리미고, 부산

2009 KDK, 구지갤러리, 대구

2008 New SF, 갤러리 2, 서울

       W, 갤러리 2, 서울

2006 SF, 원앤제이 갤러리, 서울

       Images of Speed, 서미앤투스, 서울

2005 Images of Speed, 갤러리 Delank, 쾰른

2000 SK갤러리, 서울

그룹전

2015  1970, 어디서 무엇이 되어 다시 만나랴 이후, 환기 미술관, 서울

        은밀하게 황홀하게, 문화역 서울 284, 서울

        거짓말의 거짓말, 토탈 미술관, 서울

        Birth of a Scene, 갤러리 룩스, 서울

2014  AFFINITY 90, 갤러리 조선, 서울

        Road Show SILKROAD, 주한중국문화원, 서울

        Well-constructed: contemporary photography from Korea, 안도 파인아트, 베를린 독일

        Space Gardening, gallery planet, 서울

        Semi close up, 동교동, 서울

        두 가지 현상, LIG Art space, 서울

        Re-imagination, 일우 스페이스, 서울

2013  Nivatour 2, Korea-nigeria : A friendship over decades, 토탈 미술관, 서울

        The show must go on, Lasalle, 싱가포르

        장면의 재구성#1_Scenes VS Scenes, 서울시립 북서울 미술관, 서울

         What if project – Barter Center for images of Corea Camparella,

         아마데우스호텔, 베니스, 이탈리아

         Flat in Flat, Flat, 서울

         조작의 정체, 화이트블럭, 파주

2012  Beyound Bridge Part III, 브릿지갤러리, 서울

        사진은 마술이다!, 주제전 대구사진비엔날레, 대구

        극적 Sequence, 인터알리아, 서울

        The Rule of Reproduction I, 갤러리 조선, 서울

        Building Stories, Pilar Corrias Gallery, 런던, 영국

        꿈, 사유, 창작, 청심평화월드센터, 경기

        Real & Illusion, 서울옥션 강남, 서울

        Ka-talk Archi-talk, 갤러리 2, 서울

2011 청년미술프로젝트 : 퓨쳐 랩, EXCO, 대구

       서울사진축제, 서울시립미술관, 서울

       뉴칼레도니아 포토 페스티벌, 누메아 르메르디앙, 뉴칼레도니아

       Propose 7, 금호미술관, 서울

       SYSTEM-PIA, 영은미술관, 광주

       Space Study, PLATEAU, 서울

       색x예술x체험x3, 고양어울림누리 어울림미술관, 고양

       Moment Unfolded, 신세계갤러리, 서울

       Urban Landscape, 박여숙 화랑, 서울

       그 외 다수

 

 

레지던시

2009-2010 난지 미술창작 스튜디오, 서울

2010-2011 국립 미술창작 창동스튜디오, 서울

2013 토탈미술관 + 도미노프로젝트 레지던시, 자그레브, 크로아티아

 

 

컬렉션

IKB Deutsche Industriebank

UBS

삼성 리움 미술관

마리오 보타 컬렉션

미술은행

서울시립 미술관

국립현대미술관